Khamis, 23 Mei 2019

TAJUK 8 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN


                                   
TAJUK 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU & DISPLIN

1. PENDAHULUAN      
     Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga adalah semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur, dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Menurut Garry Martin dan Joseph Pear (2003),  tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ.


2. ISI-ISI PENTING

     Antara tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah berkaitan teori fungsionalisme, faktor disiplin pelajar di sekolah dan prosedur disiplin disekolah. Teori fungsionalisme mengkaji fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam aktiviti yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Ia juga menganggap devian sebagai fungsi pada struktur sosial dan Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan berlaku disekolah. Fungsional juga adalah punca kepada kemunculan teori strukturalisme yang banyak dibincangkan oleh ahlinya. Menurut Haralombos dan Holrborn (2000),fungsi juga secara praktikalnya adalah digunakan sebagai memelihara dan kelangsungan hidup manusia yang memberikan satu ketetapan untuk manusia terus hidup di muka bumi. Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis Devian iaitu inovasi, ritual, undur dan menentang. Devian inovasi adalah salah satu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah. Devian ritual adalah tindakan yang mengulang-ulang suatu perbuatan. Devian undur pula ialah seseorang lagi yang tidak berminat dengan matlamatnya lalu melakukan altenatif lain sebagai tindakan dan Devian menentang ialah menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.
    Seterusnya ialah prosedur disiplin di sekolah. Pelan tindakan yang telah dan akan diambil dibahagikan kepada dua fasa iaitu Pelan Tindakan Jangka Panjang dan Pelan Tindakan Semasa. Kedua-dua pelan ini mengandungi unsur hukuman dan ganjaran, mengikut prosedur dan syarat yang terkandung dalam Surat-surat Pekeliling Kementerian Pelajaran Malaysia. Kawalan disiplin ini melibatkan tiga aspek tindakan (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/1998: Penggunaan Budi Bicara Ketika Mengambil Tindakan, 2 Sept. 1998), iaitu: penyediaan asas-asas kawalan tatatertib terutamanya penentuan kesalahan tatatertib; pelaksanaan proses tatatertib, dan mengenakan hukuman tatatertib. Prosedur pertama ialah interaksi guru dan pelajar di bilik darjah. Interaksi ini menggalakkan semua guru menggabung jalinkan masalah dan gejala disiplin dalam pengajaran dan pembelajaran mereka di bilik darjah. Langkah ini penting kerana tidak semua guru melihat gejala-gejala diatas secara serius. Seterusnya, memperkasakan penerapan moral dan agama. Pembentukan akhlak mulia penting kerana akhlak terbentuk dalam jiwa dan dimanifestasikan melalui perbuatan. Jika akhlak baik, perbuatan juga akan baik dan sebaliknya. Selain itu, bimbingan dan kaunseling. Unit bimbingan dan kaunseling di sekolah, khususnya di kaunselor harus berperanan aktif dalam membantu pihak pengurusan sekolah untuk menangani masalah disiplin. Sebagai pembimbing professional, mereka mempunyai tugas membimbing pelajar bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah, tetapi juga membentuk iklim sekolah yang tidak bermasalah.


3. RUMUSAN


      Antara isi-isi penting yang dapat saya rumuskan dalam tajuk Pengurusan Tingkah Laku dan Displin dimanaTingkah laku itu berkait rapat dengan hal displin pelajar. Jika tingkah laku yang ditunjukkan pelajar baik,maka tidak akan timbul hal displin oleh seorang pelajar. Selain itu, persekitaran rumah dan sekolah yang tidak kondusif akan menyebabkan tingkah laku bermasalah negatif akan berlaku. Seterusnya, displin pelajar bergantung kepada pengaruh rakan sebaya dan juga dari didikan ibu-bapa. Penyelesaian masalah dari pelbagai pihak sedikit sebanyak dapat membantu dalam menangani masalah disiplin pelajar di sekolah.


RUJUKAN

1. Definisi Tingkah Laku dan Masalah Disruptif. Dimuat turun daripada    

2. Konsep Dan Jenis-Jenis Tingkah Laku Bermasalah. (30 Ogos 2012). Faktor
  yang menyebabkan tingkah laku. Dimuat turun daripada

3. Kamus Dewan Edisi Terbaru (1989). Kuala Lumpur: Dewan bahasa & Pustaka

4. Ponteng sekolah catat rekod tertinggi salah laku disiplin 2017. ( 21 Mac 2018).  
  Statistik Salah laku Displin Pelajar Sepanjang Tahun 2017. Diperolehi daripada

5. Mok Soon Sang (Januari 2011), Pengurusan Bilik Darjah & Tingkah Laku,
  Selangor:Penerbitan Multimedia SDN.BHD. M/s 185

6. Omardin Ashaari (1997), Pengurusan Sekolah, Kuala lumpur: Utusan Publications   & Distributors Sdn Bhd. M/s 182


PETA MINDA


















NOTA TAMBAHAN





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAJUK 8 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

                                    TAJUK 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU & DISPLIN 1. PENDAHULUAN              Tingkah laku adalah ...